چالش های زیست محیطی

تلاش استادان وپژوهشگران برای نجات محیط زیست

چهارشنبه, ۳ شهریور ۱۳۹۵، ۰۳:۰۶ ب.ظ

                  

جمعی از استادان و پژوهشگران علوم محیط‌زیستی و زمین و آب و منابع طبیعی کشور در نامه‌ای سرگشاده که به دفتر مقام معظم رهبری، ریاست جمهوری اسلامی ایران، ریاست و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، ریاست قوه قضائیه، ریاست سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور، وزیر نیرو، ریاست سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری و ریاست سازمان بازرسی کل کشور رسیده است مخالفت خود را با طرح انتقال آب دریای مازندران به سمنان اعلام کردند.

این چهره‌های دانشگاه تأکید کردند اجرای این طرح مستلزم دست‌اندازی و ویرانی غیرقابل‌بازگشت به باارزش‌ترین اکوسیستم‌های آسیب‌پذیر و حساس کشور دربرگیرنده دریای مازندران، جنگل‌های هیرکانی، استپ‌های کوهپایه‌ای، کوهستانی و آلپی البرز هست. نابودی این زیست‌بوم‌ها که نقش مهمی در پایداری سرزمین کهن و باستانی ایران دارند نه‌تنها برخلاف انواع تعهدات و کنوانسیون‌های بین‌المللی است، بلکه زیر پا گذاشتن اصل مترقی ۵۰ قانون اساسی است که جمهوری اسلامی ایران را برای تداوم حیات اجتماعی نسل امروز و فردا از چنین فعالیت‌های مخربی منع می‌کند هست.

نویسندگان این نامه نوشتند: امروز بر همگی دانشمندان دنیا تأثیرات ویرانگر طرح‌های بدون کارشناسی و غیرمسوولانه‌ که بیشتر با تصمیم‌های یک‌سویه به اجرا درآمده است و نتیجه‌ای جز فشار بیشتر بر کره زمین و افزایش گازهای گلخانه‌ای و برهم خوردن تعادل زیستی و اقلیمی نداشته، کاملاً آشکارشده است. عقل و تدبیر جهانی، طرح‌های انتقال آب بین حوضه‌ای حتی اگر با صرف انرژی همراه نباشد را بسیار خطرناک می‌داند و کمتر ارزیابی محیط‌زیستی آن‌ها را تأیید می‌کند، چه رسد که چنین طرحی همراه با فشار بر دریای مازندران که از انواع مشکلات زیستی، به‌خصوص کاهش شدید سطح آب و آلودگی‌های بسیار رنج می‌برد و جنگل‌های هیرکانی که باقیمانده جنگل‌های دوران سوم زمین‌شناسی است و مساحت آن‌ها در همین چند دهه به نصف کاهش‌یافته است و اکوسیستم البرز که ازجمله نقاط بی‌نظیر و داغ تنوع زیستی دنیا است و بقای آن تضمین‌کننده ساکنان داخلی فلات ایران است، با مصرف بسیار بالای انرژی برای شیرین کردن آب و انتقال آن از ۲۸ متر پایین‌تر از سطح دریا به ارتفاع ۲۳۰۰ متری همراه باشد. 

این چهره‌های دانشگاهی تأکید کرند: ما امضاکنندگان زیر، در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که هرگونه ناپایداری در سرزمین ایران را تهدیدی جدی بر امنیت و بقای مردمان آن می‌داند، ادامه حیف‌ومیل منابع محدود مالی کشور در اجرای سازه‌هایی که با ایجاد ردپای زیست‌بومی ما را در مقابل دشمنان آسیب‌پذیرتر می‌کند، نگرانی و تأسف عمیق خود را از ادامه طرح‌های خطرناک انتقال آب بین‌حوضه‌ای و سدسازی‌های لگام‌گسیخته و تشدید و ادامه آلودگی دریاها و رودخانه‌ها و تالاب‌ها اعلام می‌داریم. ما از دولت محترم و همه مسوولان، خواهان تدبیر و اجرای سیاست‌های دوراندیشانه پایدار و جلوگیری از سیاست‌های عجولانه ناپایدار هستیم. اصرار بر ادامه پروژه‌هایی مانند انتقال آب دریای مازندران به سمنان، انتقال آب خلیج پارس به کویر مرکزی، انتقال آب بهشت‌آباد و ادامه آبگیری و ساخت سدهایی مانند داریان، شفارود و تونل انتقال آب بیرگان، نه‌تنها امنیت کشور را تهدید می‌کند بلکه با از بین بردن میراث طبیعی و فرهنگی بر دامنه مشکلات تخریب زیست‌بوم، مانند گسترش ریزگردها، فرونشست زمین و انقراض گونه‌ها می‌افزاید. خشک شدن دریاچه ارومیه، زاینده‌رود، کارون و صدها تالاب و دریاچه و قنات و افزایش شدید مصرف آب و گسترش شهرهای آلوده و ناپایدار، حاصل اجرای طرح‌های با اطلاعات نادرست و ارزیابی اثرات محیط‌زیستی نادرست است که به دولت و ملت ایران تحمیل می‌شود.iren. Ir

نظرات  (۲)

۰۹ شهریور ۹۵ ، ۱۱:۳۶ میان رشته ای
چنین نگرش جامعی  و حمایتهای مبتنی بر نظرات عالمانه امیدوارکننده است. انشالله که مسئولین گوش شنوا داشته باشند!
پاسخ:
ماهم امیدواریم مشکلات مربوط به آب درمناطق مختلف هرچه زودتر حل شود. 
بحران آب جدی است اما ظاهرا هنوز هیچکس کار درستی انجام نداده که لااقل دلخوش کننده باشد. 
۱۴ شهریور ۹۵ ، ۱۵:۲۰ شهریار صامت
سلام.
واقعا هم همینطوره. این چه تدبیر و اندیشه ایه که میکنند. مثل اینه که یه بچه 10 ساله بگه از اینور به انور یه لوله میکشیم آب و میبریم ان طرف. آدم باورش نمیشه این همه مدیر و مسئول و هیئت جمع شدن اونجا و به این نتایج رسیدن. این همه طبیعت رو میخوان بهم بریزن ده تا مشکل درست کنن تا یه مشکل و اون هم شاید بتونن درست کنن. او هم با کلی هزینه گزاف.
حالا یه چیزی دیگه که شاید به این پست ارتباز نداشته باشه ولی جالبه. من خودم ساکن فریدونکنارم. چند وقته میخوان نزدیک محمود آباد پارک جنگلی به اون بزرگی رو میخوان خراب کنن که توش مجتمع مسکونی بزنن. باورتون میشه وقتی اعتراض کردن مردم بعضی هارو تهدید به مرگ کردن. چون دست یه عده ای که پول و زور دارن تو این کاره. جنگل به اون بزرگی رو میخوان جاش مجتمع مسکونی بزنن. در صورتی که 50 درصد مجتمع های مسکونی و مسکن مهر هنوز و هنوزه در این شهر خالیه. تا 100 سال آینده هم اون مجتمع هایی کی میخوان بزنن پر نمیشه. چی بگیم والله.
باز هم ممنون از مطالبی که میزارین.
پاسخ:
سلام. ازحضورتان وتوجهتان سپاسگزارم.متاسفانه برخی از مردم منافع شخصی را بر مصالح عموم ترجیح می دهند. این موضوعات که مصالح یک ملت به خطر می افتد راباید رسانه ای کرد قبل از اینکه دیرشود. 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی