چالش های زیست محیطی

مرگ بین النهرین

يكشنبه, ۶ تیر ۱۳۹۵، ۰۴:۵۲ ق.ظ

دولت ترکیه با اجرای برنامه GAP عملا پروژه مرگ بین النهرین و تالاب های سه گانه آن را کلید زده است.

                

کهن ترین تمدنهای بشری چون سومر واکد وبابل همه در کناره های بین النهرین پاگرفتند. بین النهرین که گهواره تمدن بشریست اینروزها بشدت ناخوش است چرا که دومین فاجعه بزرگ زیست محیطی تاریخ زمین که محصول مهندسی  بشریست، بدست دولت ترکیه در آن بوقوع پیوسته است.

این دولت آزمند با اجرای برنامه GAP شامل ساخت 22سد و 12 نیروگاه و ذخیره کردن 95 میلیارد متر مکعب از آب فرات و ساخت سد بزرگ اتاتورک در تعاقب همین برنامه کلی با ظرفیت باور نکردنی 30 میلیارد متر مکعب در سال 1992 و همچنین ساخت سد ایلی سو بر رود دجله عملا پروژه مرگ بین النهرین و تالابهای سه گانه آن را کلید زده است.


وهمه این فجایع در سکوت حیرت انگیز دولتهای ذینفع ایران، عراق و سوریه پیش رفته و کار به جایی رسیده که دولت سوریه و عراق با وقوع خشکسالی و جنگ های داخلی در پیامد آن سیاه ترین روزهای تاریخ خودرا از سر می گذرانند و کشور عزیزمان نیز با از دست دادن هورالعظیم ،مهمترین زیست گاه حیاتی استان خوزستان را از کف داده است که ابعاد فاجعه از لحاظ زیست محیطی و انسانی غیر قابل شمارش و ذکر است.

باری در سکوت دولتها این مردم غیور ترکیه و دوستدارن میراث فرهنگی بودند که با اعتراضات خود موفق شدند از ادامه پروزه سد ایلی سو که میرفت بسیاری از اثار فرهنگی منطقه احداث را نابود کنند، ممانعت کنند و حال عده ای از هموطنان ما نیز که از ریزگردهای محصول این پروژه جهمنی دیگر نفسی برایشان نمانده است قصددارند از طریق مجامع بین المللی اعلام شکایت کنند. حق آن است که تنهایشان نگذاریم وبا پیوستن به این عزیزان سعی خود را در بازگرداندن حیات به تالاب های بین النهرین داشته باشیم.iren.ir

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی