چالش های زیست محیطی

بایکوت سفربه کشورهای حامی داعش

چهارشنبه, ۱۲ اسفند ۱۳۹۴، ۰۸:۰۵ ب.ظ

ایرانگردی به جای سفر به کشورهای حامی داعش

به دنبال تصمیم دولت برای تحریم ورود کالاهای عربستان به ایران، برخی شبکه‌های اجتماعی، با را‌ه‌اندازی کمپین"تحریم سفر به کشورهای حامی داعش "تصمیم گرفتند به جای اتکا به دولت، صدای اعتراض خود را متوجه دولت‌های متخاصم کنند. این کمپین در ابتداپیشنهاد می‌دهد که «سفرهای غیرضروری» و «خرید کالا» از کشورهای حامیان داعش تحریم ‌شود. فعالان شبکه اجتماعی رویکرد فعالیت‌های مدنی مردم را نسبت به تصمیمات دولت دارای چند مزیت دانستند. نخست آنکه دولت‌های حامی داعش نسبت به واکنش‌های مردمی، وحشت بیشتری دارند و اثر بخشی این تحریم‌ها، از سوی نهادهای مدنی، بیشتر خواهد بود. دوم آنکه این پیام از سوی ایرانیان ارسال خواهد شد که مردم رفتار غیردوستانه را در نظر داشته و متناسب با آن واکنش می‌دهد. همچنین کاهش انتقال هزینه به دولت برای وضع سیاست‌های دستوری باعث خواهد شد که آزادی عمل برای تجار و بازرگانان ایرانی باقی بماند. در این کمپین کشورهایی مانند عربستان، ترکیه و امارات مشمول تحریم‌های مردمی قرار گرفته‌اند.

موسی‌غنی‌نژاد، اقتصاددان، حضور پررنگ شهروندان ایرانی را در این زمین بازی ضروری می‌داند و معتقد است:‌ «قرار نیست که ایران روابط دیپلماتیک خود را با این کشورها قطع کند یا ما از دولت انتظار رفتارهای قهری داشته باشیم.» او در این خصوص تاکید می‌کند که رفتارهای ناشایستی که احتمالا از سوی برخی از اتباع ترکیه نسبت به توریست‌های ایرانی انجام شده، نباید تبدیل به یک مساله سیاسی شود و نباید انتظار داشته باشیم که دولت وارد عمل شده و این مشکل را حل کند.او بهترین راهکار در چنین شرایطی را، فعالیت مدنی شهروندان ایرانی و امتناع از سفرهای توریستی به این کشورها عنوان می‌کند. به اعتقاد او، این بهترین پیام برای این کشورها است که نشان می‌دهد بدون هیچ ممنوعیت و محدودیت قانونی از سوی دولت، مردم به چنین برخوردهای بدی واکنش نشان می‌دهند و به کشورهایی مانند امارات یا ترکیه یا عربستان سفر نمی‌کنند.

کمپین بایکوت سفر به کشورهای ترکیه و امارات، در حقیقت یک دعوت است؛ دعوت مردم به اینکه آگاهانه تر دست به انتخاب مقصد سفر خود بزنند. علاوه بر این، تاکید می کند که تعامل اقتصادی باید تعاملی برد-برد باشد و نمی شود کشوری مانند امارات و ترکیه از ایران سود اقتصادی ببرند؛ اما در طرف مخاصمه با ما بنشینند.

بر این اساس، چه نیکو است اگر برخی منتقدان در نظر داشته باشند که کمپین بایکوت سفر به ترکیه و امارات، نه تنها کمپینی سیاسی و دولتی نیست بلکه خود به شدت منتقد دولتی و سیاسی شدن چنین حرکت ارزشمند مردمی نیز است.

علاوه بر این، این کمپین قرار نیست مردم را مجبور به تحریم سفر کند، بلکه دعوتی است از مردم برای ایرانگردی به جای سفر به چنین کشورهایی تا از این رهگذر، به جای خروج ارز کشور از این طریق، صرف سفر در داخل ایران شده و به مردم جوامع محلی سود برساند.

نظرات  (۵)

اگه عملی بشه.:)
پاسخ:
سلام.مدتی است نمی تونم وارد سایت شما بشوم. مشکل چیست؟ 
۱۵ اسفند ۹۴ ، ۱۱:۵۹ محمد مرادپور
سلام
متاسفانه این کمپین به دلیل در نظر نگرفتن نیازها و خواسته های جامعه موفق نخواهد بود. 1-ایرانگردی هیچوقت نخواهد توانست جای جهانگردی بگیرد. در حال حاضر ارزان ترین مقاصد سفرهای خارجی کشور ترکیه و امارات خواهد.
2-تنوع تغذیه و خوراک در کشور ما تقریبا یکسان شده و شما هر کجای ایران وارد هتل یا رستوران شوید با منویی تقریبا یکسان مواجه خواهید شد.
3-عدم تبلیغات مناسب و نپرداختن به مراکز تاریخی کشور و نحوه نگهداری نامناسب مکان تاریخی فرهنگی و نبود حداقل های رفاهی در این مراکز.
4-شرایط اسف بار آلودگی ها اعم از آب و خاک و... در کلیه مراکز تفریحی.
5-عدم پرداختن به تفاوت های فرهنگی و اجنماعی اقوام کشور بگونه ایی که تقریبا بافت و فرهنگ و صنایع دستی کلیه شهرهای کشور به صورت  یک شکل در آمده است.
و...
راه اصلی در سیاست خارجه بر طرف کردن مشکلات سیاسی یک کشور است و گرنه نه می توان جلوی خرید محصولات را گرفت و نه بایکوت سفر به این کشورها نتیجه خواهد داد.
موفق باشید
پاسخ:
سلام علیکم. نگاه شما به این موضوع بسیار جالب توجه است. توضیحات شما کاملا صحیح است. با این اوصاف من هم احساس خوبی ازاین برنامه ندارم. ولی ای کاش مشکلات موجود در زمینه ایرانگردی مورد توجه بیشتر قرار میگرفت تا بیش از این شاهد این همه تخریب در محیط زیست نباشیم. 
۲۸ اسفند ۹۴ ، ۱۱:۰۶ فاطیما کیان
مرسی از این پست خیلی خوب
چه ایرادی داره توی ایران خودمون بگردیم و خوش بگذرونیم و پول رو به گردش و جریان بندازیم و کالای ایرانی بخریم ؟ کاش همه گیر بشه این طرح ها و نتیجه اش رو هم ببینیم
پاسخ:
سلام.البته درایران جاذبه های گردشگری بسیار زیاد است بافراهم کردن شرایط مناسب میتوان این صنعت را رونق بیشتربخشید. 
۰۲ فروردين ۹۵ ، ۲۲:۰۴ تفکر میان رشته ای

سلام. نوروز ، زیباترین روز عالم طبیعت مبارک!


پاسخ:
سلام. بسیارسپاسگزارم. 

"پاسخ:
سلام.مدتی است نمی تونم وارد سایت شما بشوم. مشکل چیست؟"
مشکل به زودی حل میشه... به شما خبر میدم..
پاسخ:
متشکرم. 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی