چالش های زیست محیطی

پایتخت سبز جهان

پنجشنبه, ۱ بهمن ۱۳۹۴، ۱۰:۲۷ ق.ظ

لیوبلیانا واقع در کشور اسلونی با اجرای برنامه‌ای درازمدت برای توسعه پایدار، پایتخت سبز اروپا در ۲۰۱۶ شناخته شد. هدف از چنین گزینشی این است که در طول سال  شهر برگزیده به عنوان پایتخت محیط زیست الگوئی باشد برای دیگر شهرها جهت توجه به استانداردهای منطبق با محیط زیست.

شهر لیوبلیانا Ljubljana در کشور اسلونی با توجه به ایجاد بیشترین تغییرات در افزایش کیفیت زندگی مردم در کوتاه‌ترین مدت زمان و با ایجاد چشم‌انداز مثبتی در مسیر توسعه پایدار تا سال 2025 موفق شده است که عنوان پایتخت سبز اروپا را در رقابتی تنگاتنگ با شهرهای بزرگ و مشهور اروپا از آن خود کند.

انتخاب این عنوان و جایزه آن برای شهر Ljubljana اهمیت بسیار زیادی دارد، زیرا این شهر نسبتاً گمنام را در نقشه جهانی شهرهای پایدار قرار می‌دهد. علاوه بر این تنها شهر در اروپای مرکزی و جنوب شرق این قاره است که موفق به کسب چنین عنوان پر افتخاری شده است.

کارشناسان بین‌المللی از سال 2010 تا کنون براساس ارزیابی 12 شاخص فنی و زیست‌محیطی هر سال برترین شهر سبز اروپا را انتخاب و معرفی می‌کنند.

تغییرات آب و هوا، مدیریت آب، تصفیه فاضلاب، کاهش ضایعات و مدیریت آن، حمل و نقل محلی، به هم پیوستن مناطق سبز شهری با استفاده از مدیریت پایدار کاربری اراضی، مدیریت یکپارچه زیست‌محیطی، کیفیت هوای محیط، کیفیت صوت محیطی، فناوری‌های سازگار با محیط زیست و اشتغال پایدار، مدیریت انرژی، طبیعت و تنوع زیستی از جمله این شاخص‌هاست.

انتخاب این عنوان برای این شهر به معنی موفقیت برنامه درازمدت توسعه پایدار در این شهر است که از سال 2007 آغاز شده و کسب این عنوان تضمینی است بر ادامه و افزایش کیفیت زندگی مردم و سکنه این شهر برای برخورداری از امکانات زندگی پاک، سالم، سبز و منظم در این شهر است.

   

امسال این شهر را شهر سبز اعلام کرده‌اند و هم اکنون با برگزاری برنامه‌های مختلف خود را آماده می‌کنند که با همکاری تمام شرکت‌های خصوصی، دولتی و مؤسسات آموزشی حتی مهد‌کودک‌ها و مدارس ابتدایی در طول سال فعالیت‌های گسترده‌ای را برای نهادینه کردن فعالیت‌ها و مقررات حامی محیط زیست شهری به اجرا درآورد.

   به شهرهایی که تا به حال عنوان "پایتخت سبز اروپا" را از سال 2010 به این سو از آن خود کرد‌ه‌اند عبارتند از: استکهلم سوئد در 2010، هامبورگ آلمان در 2011، ویتوریا گاستیز اسپانیا در 2012 نانتز فرانسه در 2013 شهر بریستول انگلستان نیز عنوان سال 2015 را ازآن خود کرده است.

شهر نانتز به دلیل راه‌اندازی مجدد ترامواهای برقی که منجر به کاهش آلودگی هوا شده موفق به دریافت این جایزه در سال 2013 شده بود.

http://www.hamedanpayam.com

نظرات  (۱)

سلام
خیلی جالبه.
چه صبر و حوصله ای. امیدوارم یک روزی ما هم به این  فرهنگ برسیم.
پاسخ:
سلام علیکم. صبروحوصله خیلی وقته که درشهر ودیارماکمیاب ونایاب شده!! 
مرسی از حضورتان. 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی