چالش های زیست محیطی

بررسی نسبت جنسیتی درجهان وایران

يكشنبه, ۲۰ دی ۱۳۹۴، ۱۱:۲۴ ق.ظ

نسبتهای جنسی در کل کره زمین و ایران

نگاهی به نسبت های جنسی در جوامع مختلف:

در تحقیقات بسیار وسیعی در زمینه  افزایش نرخ تولد نوزادان پسر در طول دوران جنگ و نیز پس از اتمام جنگ انجام شده است و مقالات بسیاری حاکی از افزایش قابل توجه نرخ تولد نوزادان پسر در طول دوران جنگ به چاپ رسیده اند. 

به نقل از مجله تایمز، در زمان صلح نرخ تولد برابر با 105 نوزاد پسر در ازای هر 100 نوزاد دختر می باشد

 حال آنکه در دوران جنگ این میزان به طرز اعجاب گونه ای به رقم 109 نوزاد پسر در ازای هر 100 نوزاد دختر افزایش می یابد. 

همچنین احتمال پسر شدن فرزند اول به مراتب بیش از احتمال دختر شدن آن می باشد. تمامی جوامع به ازای هر 100 نوزاد دختر، 106 نوزاد پسر متولد می شوند، که این اصلی است اثبات شده از نظر علمی.

به چه دلیل تعداد پسران متولد شده بیشتر است؟

این موضوع هنوز هم برای دانشمندان به صورت یک معما باقی است.

به دلیل شرایط نا بسامان در طول دوران جنگ بسیاری از خانواده ها به داشتن یک فرزند در طول آن دوران و نیز پس از آن قناعت کرده و این یک فرزند به احتمال زیادتر پسر است تا دختر. همچنین به علت افزایش احتمال جان باختن یکی از والدین در جریان حمله های جنگی احتمال تک فرزندی ماندن حتی در دوران پس از خاتمه جنگ نیز افزایش خواهد یافت که به گفته محققین این تک فرزند در اکثر مطالعات "پسر" گزارش شده است.

انحراف از نسبت های طبیعی جنسی می تواند به علل متعددی ایجاد شود. به گفته دانشمندان بر هم خوردن نسبت های جنسی و به ویژه افزایش تعداد مردان نسبت به زنان، و در نتیجه افزایش تعداد مردانی که قادر به یافتن همسر نخواهند بود موجب بر هم خوردن نظم اجتماعی و آشوب های فراوان خواهد شد.

زنان به طور طبیعی بیش از مردان عمر می کنند و همین امر موجب کاهش نسبت های جنسی در میان افراد کهنسال می گردد. 

نسبت های جنسی در کل کره زمین:

نسبت جنسی ثانویه (نسبت جنسی در هنگام تولد)در کل جمعیت کره زمین برابر است با 1.06 (106 پسر در ازای هر 100 دختر).

نسبت جنسی در جمعیت زیر 15 ساله های کره زمین برابر است با 1.06 (106 پسر در ازای هر 100 دختر)

نسبت جنسی در جمعیت 15-65 ساله های کره زمین برابر است با 1.03 (103 مرد در ازای هر 100 زن)

نسبت جنسی در جمعیت بالای 65 ساله های کل کره زمین برابر است با 0.7-0.75 (70-75 مرد در ازای هر 100 زن) 

و در نهایت نسبت جنسی 3" (نسبت تعداد کل مردان به تعداد کل زنان) در کل جمعیت کره زمین برابر است با 1.02 مرد/زن (102 مرد در ازای هر 100 زن).

نسبت های جنسی در ایران:


نسبت های جنسی در کشور ایران نیز همانند نسبت های جنسی در سایر نقاط کره زمین بوده و و در تمامی گروه های سنی به استثنای گروه سنی بالاتر از 65 سال تعداد مردان بیش از تعداد زنان می باشد.

بر اساس آخرین سرشماری نفوس در کشور 35 میلیون و ٨۵۴ هزار و ٨۱٨ مرد و ٣۴ میلیون و ۶۱٨ هزار و ۲٨ زن به عنوان ساکنان دائم و موقت ایران شمارش شده اند. این ارقام ۱۰٣ مرد در مقابل ۱۰۰ زن را نشان میدهد. 

نسبت جنسی ثانویه (نسبت جنسی در هنگام تولد)در در کشور ایران برابر است با 1.05 (105 پسر در ازای هر 100 دختر) و نسبت جنسی 3" (نسبت تعداد کل مردان به تعداد کل زنان) در کشور ایران برابر است با 1.03 مرد/زن (103 مرد در ازای هر 100 زن).


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی