چالش های زیست محیطی

تاثیر ساخت وسازهای شهری بر جریان باد!!!

سه شنبه, ۱۵ دی ۱۳۹۴، ۰۴:۱۲ ب.ظ

                  تأثیر فعالیت شهرنشینان بر اقلیم شهری

                

توسعه شهر نشینی و فعالیت های انسانی و همچنین فرآیند ساخت و سازهای شهری خواه ناخواه بر شرایط اقلیمی شهر تأثیر می گذارد، زیرا فرآیند شهر نشینی همراه است با:

یک: کاهش و یا نابودی پوشش گیاهی طبیعی زمین که در نتیجه باعث جذب انرژی تابشی بیشتری توسط زمین می شود.

دو: توسعه ساخت و سازهای شهری بخصوص در سطوح گسترده و ارتفاع زیاد بر جریان هوا تأثیر می گذارد.

سه : فعالیت های مختلف انسانی مانند حمل و نقل . مراکز تولیدی و … پیوسته همراه با مصرف انرژی بوده که در پروسه تولید مقداری از آن در فضا پراکنده می شود و افزایش دمای شهر را بدنبال دارد .

چهار: جمعیت فعال و متراکم شهری به میزان زیادی انرژی گرمایی تولید می کنتد

پنج: فعالیت های مختلف انسانی به تولید میزان زیادی انواع گازها – بخارات – گرد و غبار – آیروسل و… منجر می شود.

از آن جایی که مواد مذکور در مراکز شهری و هسته های اصلی از تراکم بیشتری برخوردار است باعث می شود که در این نقاط مراکز دمایی پیدا شود که از میزان دمای بیشتری نسبت به سایر نواحی شهری و نواحی مجاور خویش برخوردار باشند.

این مراکز ر ا اصطلاحاً ( جزیره گرمایی ) می گویند برای مثال در شرق تهران در محدوده میدان خراسان – میدان شهدا – میدان بهارستان – میدان امام حسین تا اواخر خیابان پیروزی یک جزیره گرمایی متسقر است که تفاوت دمایی متوسط آن ۶/۳ درجه سانتی گراد نسبت به نواحی مجاور است،

با توجه به مطالب مذکور می توان گفت فعالیت های اقتصادی – اجتماعی شهر نشینان موجب ایجاد تغییراتی در عوامل اقلیمی مثل دما- بارش – باد در نواحی شهری می شود. 

تأثیر ساخت وسازها بر جابجایی هوا ( باد ) 

ساخت و سازهای شهری و بخصوص ساختمان های مرتفع باعث تأثیر سرعت و جهت باد می شود . مورفولوژی کالبدی شهر عامل بسیار مهمی در کاهش سرعت میانگین جریان هوا به خصوص درسطح زمین می باشد . کاهش سرعت جریان هوا در شهر بادرصد ساخت وسازها و ناهمواری های ایجاد شده توسط انسان ها در رابطه ای غیر مستقیم قرار دارد، یعنی هر چه مورفولوژی شهر از ناهمواری بیشتری برخوردار باشد سرعت باد در سطح شهر کاهش کمتری پیدا می کند. از طرف دیگر معابری که در جهت باد قرار دارند و در اطراف آن ها بافت فشرده ای از ساختمان ها وجود دارد، جریان باد در آن ها کانالیزه شده و در مواقعی که سرعت باد افزایش می یابد باعث ایجاد خسارات و حوادثی از قبیل کنده شدن درختان از ریشه، شکستن و افتادن تیرهای برق و تابلوهای مختلف در سطح شهر و … می گردد

نظرات  (۲)

سلام.ولی شهردار چیز دیگری می گوید!!!
پاسخ:
سلام. اگرمنظورتان شهردارتهران است البته مشکل آلودگی کلان شهرهای ایران که قصه ای دراز شده که همه به جای حل آن، دیگری رامقصر معرفی می کنند. ومتاسفانه هیچ کس دلسوزانه عمل نمی کند. 
قسمت جزیره گرمایی جالب بود نمیدونستم،من تصور میکنم شرق تهران دمای به نسبت کمتری داشته باشه
پاسخ:
سلام وسپاس از توجه شما. 
باتوجه به توضیح شما پس به طورحتم این ناحیه از تمرکز جمعیت کمتری برخورداراست؟تمرکز جمعیت وتردد زیاد خودروها و وجود صنایع دربروز جزیره حرارتی نقش دارد. 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی