چالش های زیست محیطی

فضای سبز

يكشنبه, ۲۹ آذر ۱۳۹۴، ۰۸:۳۵ ق.ظ

نقش فضای سبز در کاهش آلودگی هوای شهرهای بزرگ

آنچه ازبررسی تاریخ کهن وتمدن های بزرگ برمی آید مشخص می کند که تمامی نمونه های موفق منظر سبز شهری در گذشته از اثرات صاحبان قدرت در جامعه بوده است. بروز تأثیرات انقلاب صنعتی در سراسر دنیا باعث شد تا جوامع بشری بیش از پیش از طبیعت دور افتاده و رشد سریع شهرها و در نتیجه پراکندگی نامنظم جمعیت در آن، اغلب محیط زیستی با کیفیت نامطلوب را به وجود آورد.

امروزه فضاهای شهری با مشکلات متعددی مواجه هستند که از جملة می توان به آلودگی هوای این شهرها و به دنبال آن یک چشم انداز بسیار زشت شهری را ایجاد کرده است و انواع بیماری های ریوی و تنفس، برونشیت های مزمن، سرطان پوست، پوسیدگی تأسیسات شهری،  از بین رفتن حیوانات و غیره را برای مردم شهری به ارمغان آورده است، آلودگی صوتی در شهرها که باعث انواع بیماری های عصبی و روانی و بالا رفتن درصد عصبانیت و تندخویی ها در ساکنین شهرها شده است.

      

وجود فضاهای سبز در شهرها به لطافت هوای شهر کمک می کند. در اغلب شهرهای بزرگ اروپاو آمریکا وجود فضای سبز کمک بزرگی به ساکنین نموده و با علم به اینکه میزان و مقدار نزولات آسمانی در این نقاط فراوان است، ولی به صورت کاملاً نظام مند به ایجاد فضای سبز در شهرها می پردازند.

بنابراین ایجاد فضاهای سبز مصنوعی درون شهری برای شهرهای عظیم کشور امری کاملاً ضروری به نظر می رسد. خشکی هوای داخل شهرها و عدم وجود پوشش گیاهی در روحیه مردم شهرنشین اثر می گذارد. در ساختن ساختمانهای چند طبقه و آسمان خراش هایی که امروزه ساخته می شوند باید عوامل متعددی را در نظر بگیرند و در اصول شهرسازی ایجاد فضای سبز شهری را در رأس امور قرار دهند.

نظارت بر اصول شهرسازی باید طوری عملی گردد که سطحی را به منظور فضای سبز در داخل شهرها تأمین کند و در ساختن آسمان خراش های بزرگ حتی الامکان از قطع درختان در داخل شهرها جلوگیری به عمل آیددر اکثر کشورهای پیشرفته جهان برای فضاهای سبز شهری در داخل شهرها اهمیت زیادی قایل هستند وتوسعه شهر را به گونه ای طراحی می کنند تا فضای سبز طبیعی بخشی از معماری شهر محسوب شود.

    

ایجاد فضای سبز به منظور بهبود کیفیت هواامروزه در شهرهای بزرگ جهان به علت تراکم جمعیت و وجود وسایل ماشینی و مکان یابی نامناسب کارخانه ها در نزدیکی شهرها مسأله آلودگی هوا بسیاربغرنج گردیده است. در کشور ما ایران به ویژه در شهرهای بزرگ این مسأله هر روزه مشکل سازترشده و با توجه به این نکته که اکثر شهرهای بزرگ کشور در مناطق خشک و روی شیب دامنه کوه ها قرار گرفته اند. نقش سایه باد، آلودگی هوا بسیار خطرناک و جدی تر می باشد.
بنابراین ایجاد فضای سبز درزمین های بازی، حیاط مدارس وبیمارستان ها ،آسایشگاه ها و محل های نشستن و کلیه مکان هایی که احتیاج به هوای پاک دارندبرای مقابله با آلودگی هوا الزامی است.

امروزه در کشور ما ایران آلودگی شهرها و به ویژه ۷ کلان شهر کشورمان به یک معضل اساسی تبدیل شده است و دولت در جهت کاهش آلودگی هوای شهرها اقدامات متعددی از جمله اجرای طرح های مختلف ترافیکی،از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، تردد اتومبیل ها باپلاک های زوج و فرد، تغییر ساعت بانک ها، تشویق و ترغیب مردم به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی از جمله اتوبوس، مترو، تاکسی،ومتاسفانه گاهی تعطیلی مدارس و غیره را انجام می دهد. اما ایجاد فضاهای سبزشهری در مناطق مناسب  شهر در راس این اقدامات می تواند کمک بیشتری به رفع این مشکل بکند، چرا که امروزه متأسفانه فضاهای سبز شهری را به جای اینکه در مناطق پر تردد و شلوغ شهرها که دارای آلودگی هوای بیشتری می باشند ایجاد بکنند بیشتر درحاشیه شهرها ودور از دسترس ایجاد می کنند.

بنابراین باید شیوه تداوم پذیری را برای ساختار شهرهایافت تا میلیون ها انسان در سراسر جهان بتوانند به شرایط زندگی بدون خطروبا هوای تمیز دست یابند. فن آوری های سبز بزرگ ترین امکان را برای دست یابی به این هدف در اختیار ما می گذارند. www.beu-ardabil.com

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۹/۲۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی