چالش های زیست محیطی

زندگی دوباره در تالاب گاوخونی

يكشنبه, ۱۴ تیر ۱۳۹۴، ۱۰:۲۳ ب.ظ

پس از گذشت ۱۰ سال، زاینده رود به تالاب خشکیده گاوخونی رسید

 آب رودخانه زاینده رود صبح روز دوشنبه ۸ تیربا عبور از بند شاخ کنار، پس از ۱۰ سال وارد تالاب بین المللی گاوخونی شده و باعث خوشحالی مردم و دوستداران محیط زیست گردید.

 در سال ۱۳۸۵ با اعمال برنامه های غلط در مدیریت منابع آبی، جریان آب در زاینده رود متوقف شده و این رودخانه دائمی به یک رود فصلی تبدیل گردید که صرفا در زمان کشت محصولات کشاورزی، جاری می گردید.

در حین عبور آب به سمت تالاب گاوخونی در هفته های اخیر کشاورزان و مردم شرق اصفهان به صورت خود جوش اقدام به لایروبی بخشی از مسیر رودخانه برای جلوگیری از برداشت های غیر مجاز آب در مسیر رودخانه کردند.

بسیاری از مردم شرق اصفهان با خوشحالی به همراه خانواده های خودساعت ها در کنار تالاب بین المللی گاوخونی بودند.

در چند سال اخیر توجه ویژه ای به جاری بودن آب در رودخانه زاینده رود و به تبع آن احیای تالاب بین المللی گاوخونی شده است.

طبق مصوبه ۹ ماده ای شورای مدیریت یکپارچه زاینده رود و تاکید رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر لزوم جاری بودن آب در زاینده رود، پس از ۱۰ سال آب به تالاب بین المللی گاوخونی رسید.

با توجه به مصوبه شورای ۹ ماده ای آب زاینده رود بعد از انجام کشت بهاره، در دو ماه گذشته، قطع نشد و آب زاینده رود که از سال ۸۵ به رودخانه فصلی تبدیل شده است به صورت همیشه در این رود جریان یافت.

نیازهای محیط زیستی حوضه آبخیز، مطابق مصوبه شورای مدیریت یک پارچه زاینده رود ایجاب می کند جریان آب در زاینده رود بصورت دائمی جریان داشته باشد چراکه جریان داشتن آب در زاینده رود از خشک شدن بستر رودخانه و تبدیل آن به کانون ریزگردها جلوگیری خواهد کرد در تغذیه آبخوان ها و تأمین بخشی از خدمات زیست بومی رودخانه نظیر حفظ تنوع زیستی نیز نقش بسزایی داردwww.iew.ir

نظرات  (۱)

خیر، برکت، خرسندی، سلامت، خوشبختی و سعادت دنیا و آخرت، توشه شب قدرتان باد.
پاسخ:
از دعای پرخیرتان متشکرم. آرزوی من هم برای شما سعادت دنیا وآخرت است.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی