چالش های زیست محیطی

سرطان،سومین علت مرگ ومیردرایران

جمعه, ۵ تیر ۱۳۹۴، ۰۱:۵۱ ب.ظ

                  

سرطان سومین علت مرگ در کشور بعد از حملات قلبی عروقی و حوادث است. به‌طور متوسط سالانه حدود 75تا80هزار مورد ابتلا به سرطان در کشور ثبت می‌شود که تقریبا یک‌چهارم اینها جان خود را از دست می‌دهند و به‌طور کلی در آقایان شایع‌تر از خانم‌هاست.رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه جندی‌شاپور اهواز مهم‌ترین عامل سرطانی شدن سلول‌ها را تغیرات ژنتیک دانست که یا به ارث می‌رسد یا به علت عوامل محیطی و تغذیه‌ای ایجاد می‌شود.

زندگی ماشینی و فشارهای روحی و روانی محیط کار و زندگی می‌توانند نقش مهمی را در ابتلا و یا حتی عود سرطان داشته باشند.

مبتلایان به سرطان در ایران حدود یک‌پنجم کشورهای غربی هستند، اما متأسفانه از نظر روند رشد این بیماری دارای جایگاه نخست هستیم.

کشنده‌ترین سرطان در کشور سرطان معده و سرطان پستان نخستین سرطان شایع بین بانوان است. هر ساله ۱۰هزار بیمار جدید به تعداد مبتلایان اضافه می‌شود. شهرهای صنعتی دارای آمار بالایی در سرطان هستند .

در حال حاضر کشور ما بیشترین بیماری سرطان معده را در جهان دارد و وزارت بهداشت نیز تأیید کرده است که آمار ابتلا به سرطان در کشور ما رو به افزایش است و یک‌سوم مبتلایان به سرطان به‌خاطر محصولات کشاورزی به این بیماری دچار می‌شوند.

به‌گفته کارشناسان افزایش آمار سرطان در ایران که بعضا از آن به‌عنوان سونامی سرطان نام برده می‌شود به‌خاطر تأثیرات نگران‌کننده مواد شیمیایی در کشور است. یکی از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی اخیرا، میزان مصرف کود در کشور را نگران‌کننده توصیف کرد و این مواد را به‌دلیل دارا بودن کادمیوم و نیترات باعث افزایش نرخ سرطان در جامعه معرفی کرد. به‌گفته وی مصرف سموم دفع آفات و کودهای شیمیایی در مناطق کشاورزی ایران، باعث رشد فزاینده سرطان در این مناطق شده است.

تغذیه هم از مهم‌ترین عوامل ابتلا به سرطان معده معرفی می‌شود. کسانی که دارای کمبود کالری و سوءتغذیه هستند، بیشتر به این بیماری دچار می‌شوند. رژیم غذایی پرچرب و شور و مصرف غذاهای آماده و فست‌فودها متهم دیگر ابتلا به این بیماری است. حتی بیماری‌های ساده معده هم می‌توانند موجب ابتلای افراد به این سرطان شوند. به گفته پزشکان شانس افرادی که در دهه‌ پنجم زندگی خود به‌سرمی‌برند، دارای سوء‌تغذیه هستند، مبتلا به عفونت هلیکوباکتری هستند، پولیپ معده داشته‌اند، سیگاری هستند، الکل مصرف می‌کنند یا سابقه فامیلی دارند در ابتلا به این سرطان بیشتر است.

             

هر چند سرطان معده یکی از کشنده‌ترین سرطان‌هاست اما این موضوع کاملا اثبات شده که اگر این سرطان در مراحل اولیه تشخیص داده شود قابل درمان است. حذف نمک، عدم‌مصرف چربی حیوانی مانده که شامل فست‌فودها می‌شود، رعایت بهداشت دهان و دندان و عدم‌استعمال دخانیات از مواردی است که رعایت آنها ۶۰درصد احتمال ابتلا به سرطان معده را کاهش می‌دهد. علائم و نشانه‌های اولیه سرطان معده گول زننده و مشابه ناراحتی‌های گوارشی است به‌طوری‌که افراد سعی دارند با پرهیز غذایی و درمان خودسرانه خودشان را درمان کنند. کاهش وزن و بی‌اشتهایی علامت مهمی در تشخیص سرطان معده است.(همشهری آنلاین)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی