چالش های زیست محیطی

بیماری ام اس مهمترین چالش پزشکی در اصفهان

دوشنبه, ۲۵ خرداد ۱۳۹۴، ۰۸:۳۰ ق.ظ

          

استان اصفهان قطب" ام اس "ایران

به نظر می‌رسد بیماری ام‌اس در اثر عواملی مانند عفونت ویروسی در دوران کودکی در افراد دارای استعداد ژنتیکی ایجاد می‌شود و همچنین شواهد موجود حکایت از آن دارد که ممکن است بیماری در ارتباط با مصرف بعضی چربی‌های رژیم غذایی به وجود می‌آیند، اما عامل برانگیزاننده مشخصی در این زمینه شناسایی نشده است.

میزان آسیب های این بیماری، بستگی به زمینه و علل بروز آن دارد، به طوری که ممکن است یک نفر در مدت سه ماه علیل شود و یک نفر ممکن است 10 تا 20 سال مبتلا به این بیماری باشد اما هیچگونه مشکل حرکتی ، گفتاری و تشنجی نداشته باشد

بحث های بسیاری بر سر منشاء این بیماری میان کارشناسان و متخصصان وجود دارد اما پس از سال ها مطالعات تخصصی و کارشناسی آنها می توان گفت، منشا عوامل محیطی در شیوع و گسترش این بیماری غیرقابل انکار است.(قدس آنلاین)

دربارۀ دلیل بیماری ام اس، مطالعات بسیاری شده که درمجموع حاکی از این هستند که اگرچه برای بروز این بیماری، وجود ژن های خاصی ضروری است، اما بروز اثر این ژن ها به عوامل محیطی خاصی نیاز دارند. به خصوص به نظر می-رسد این عوامل محیطی به¬طورعمده خود را در سال های اولیۀ زندگی نشان میدهند.

یکی از این عوامل محیطی، شرایط جغرافیایی محل زندگی است. در مورد جغرافیای بیماری ام اس گفته شده که این بیماری در مناطق نزدیک به خط استوا، کمتر دیده می شود و هر چه از خط استوا در جهت شمال یا جنوب دورتر شویم، شیوع بیماری بیشتر میشود.

درادامه مطلب وضعیت این بیماری دراصفهان را می خوانید.

اروپای شمالی اگرچه با توجه به فاصله اش از خط استوا، از مناطق با شیوع بالای بیماری ام اس است، اما در کشوری مانند نروژ، شیوع بیماری از دیگر کشورهای حوزۀ اسکاندیناوی کمتر است و در مطالعه ای این مسئله به سبک تغذیه در مناطق بندری نروژ که از ماهی های غنی از ویتامین دی استفاده میکنند، نسبت داده شده است. همچنین میان اسکیموها که در دورترین نقطه از خط استوا زندگی می کنند، شیوع این بیماری بسیار ناچیز است.

همچنین دیگر مطالعات سال های اخیر نشان داده اند، شیوع ام اس در نواحی جغرافیایی با ریسک کم برای این بیماری، یعنی مناطق نزدیک خط استوا نیز افزایش یافته است.

در ایران اولین مطالعه دربارۀ شیوع بیماری ام اس در ۱۹۹۸، یعنی ۱۵سال پیش بوده و جالب است بدانید با یک آگهی در دو روزنامۀ پرتیراژ آن زمان، از بیماران درخواست شد که در این مطالعه شرکت کنند. این بررسی را دکتر جمشید لطفی و همکاران¬شان ازجمله دکتر محمدحسین صنعتی انجام دادند. در سال های بعد نیز مطالعات دیگری دربارۀ شیوع این بیماری در نواحی مختلف ایران انجام شد که ازجمله می توان به مطالعات مرتبط با شیوع بیماری در خراسان، تهران و اصفهان اشاره کرد که یکی از آنها به گزارش شیوع فزایندۀ بیماری در اصفهان مربوط است. دوسال پیش، شیوع این بیماری را در این منطقه، ۷۳ در ۱۰۰هزار نفر جمعیت، گزارش کردند و اصفهان به عنوان شهری با بالاترین شیوع بیماری ام اس در آسیا معرفی شد. payamems.com

        

در هر صورت ایران در ابتلا به بیماری ام اس جزو ده کشور اول دنیاست؛ آمار بیماران ام.اس در استان اصفهان به طور میانگین 60 نفر در هر 100 هزار نفر است که از میانگین جهانی نیز بیشتر است.

طی سالهای گذشته، تشکیل پرونده های فراوان بیماران ام.اس در بیمارستان های اصفهان و مقایسه آن با آمارهای کشور موجب شده اصفهان پایتخت بیماری ام اس در ایران نامیده شود
آمار مبتلایان به ام اس در ساکنان شهرهای مناطق غرب اصفهان، در مجاورت رودخانه و صنایع بزرگ ، از دیگر نقاط اصفهان بیشتر است.

به اعتقاد برخی از کارشناسان، تخلیه پساب های شیمیایی صنایع در زاینده رود و آلودگی هوا درپی استفاده نکردن صنایع از فیلترهای مناسب در شیوع بیماری ام.اس در این مناطق مؤثر است.
در همین زمینه عضو انجمن بیماری ام‌اس اصفهان پیرامون اینکه چرا اصفهان از نظر بیماری ام‌اس نخستین رتبه در کشور را داراست و آیا آب اصفهان در این زمینه دخالت دارد، می گوید: اصفهان نخستین رتبه ام‌اس در کشور را به خود اختصاص داده و طی تحقیقات به عمل آمده به دلیل اینکه در این بیماری عامل برانگیزاننده مشخصی شناسایی نشده ، آب اصفهان و برنج لنجان در بیماری ام‌اس هیچ نقشی ندارد.

 بیماری ام‌اس در زنان سه برابر مردان است و به طور معمول این بیماری از سن 20 تا 30 سالگی و در مردان کمی دیرتر از زنان آغاز می‌شود، اما احتمال مبتلا شدن به آن در هر سنی ممکن است.

ام‌اس بیماری ارثی نیست، اما ژنتیک می‌تواند در تعیین استعداد فرد نسبت به ابتلا به بیماری مزبور نقش داشته باشد

نگرانی ها در استان اصفهان در مورد ابتلای جوانان بین 18 تا 25 سال این شهر به بیماری ام اس به اوج رسیده است.متخصصان پزشکی اعتقاد دارند، آلودگی های محیطی مهمترین دلیل ابتلای اهالی این شهر به ام اس است.

در اصفهان که آلوده ترین شهر صنعتی ایران است و از نظر غلظت مواد توکسیک و خطرناک در آب، خاک و هوا رتبه بالائی را در کشور دارد نیز به همین منوال است و بیماری در شهرهایی که در حاشیه زاینده رود و مجاور کارخانجات آلوده کننده می باشند، شیوع بیشتری دارد.
رئیس انجمن ام اس اصفهان در این مورد می گوید: به نظر می رسد این آلودگی های صنعتی و مواد سمی موجود در آب و هوا در طی سالهای اخیر منجر به بروز تغییرات ژنتیکی متعددی گردیده اند و با تاثیر مستقیم بر روی سیستم ایمنی و تغییر عملکرد سلولهای ایمنی به تدریج زمینه را برای بروز ام. اس در یک فرد آماده نموده اند.

آلودگی های صنعتی در یک جامعه فاجعه ای عظیم است، چرا که همه افراد از کوچک و بزرگ در معرض مستقیم این مواد صنعتی هستند و نقش آسیب رساننده آنها به بافت های بدن خصوصا سیستم عصبی و نیز تغییرات ژنتیکی کاملا اثبات شده است. این تغییرات ژنتیکی ممکن است در سالهای بعد و نسل های آینده نیز خطرزا باشد. بنابراین باید تمامی افراد جامعه خصوصا مسوولین ذی ربط در کاهش این آلودگی ها کوشا باشند.

عضو انجمن بیماری ام‌اس اصفهان با ابراز تاسف از افزایش روزافزون جمعیت بیماران ام.اس در اصفهان بیان می کند: عادی نشان دادن این موضوع و برابر دانستن شمار مبتلایان ام.اس اصفهان با استان‏های دیگر از جمله سیستان و بلوچستان با 300 بیمار ام.اس و شهرکرد با 500بیمار از سوی برخی مسئولان قابل قبول نیست.

وجود همین آمار موجب شده که بسیاری ایران را جز ده کشور اول جهان در رشد ام اس بدانند ؛ جالب اینجاست که در کل دنیا شهر مبارکه رتبه نخست ابتلا به ام اس را به خود اختصاص داده است که مهمترین دلیل رشد آمار بیماری ام. ا‌س وجود آلاینده‌های ناشی از فعالیت واحد‌های صنعتی سرتاسر شهرستان مبارکه است که مسؤولان باید برای کاهش این مشکلات چاره‌ای بیندیشند.(قدس آنلاین)

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۴/۰۳/۲۵

نظرات  (۱)

سلام امیدوارم یه روزی تو ایران بیمار نداشته باشیم....ولی چنین چیزی امکان نداره بیاین دعا کنیم بیماری کم بشه...
پاسخ:
سلام برشما ایرانی مهربان.من هم امیدوارم ودعا میکنم کسی بیمار نشود یا اگر بیمار شد راه علاج داشته باشد.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی