چالش های زیست محیطی

ماسوله

جمعه, ۱ خرداد ۱۳۹۴، ۰۱:۲۹ ب.ظ

ماسوله

شهر تاریخی و توریستی ماسوله، یکی از نقاط تاریخی، سرسبز و خوش آب و هوای شمال ایران با هوای مه آلود، تابستان های خنک و زمستان های پر برف است. ماسوله در جنوب غربی استان گیلان در بخش سردارجنگل فومن،۶۰ کیلومتری شهر رشت۳۶ کیلومتری شهر فومن و ۲۰ کیلومتری شهر ماکلوان واقع است.

راه قدیمی ماسوله به خلخال که در گذشته شاهراه ارتباطی گیلان و آذربایجان بوده است به منظور حفاظت از محیط زیست، طبیعت بکر و میراث معنوی ماسوله در چندین دهه گذشته امکان توسعه پیدا نکرده است.

زبان اصلی مردم ماسوله مانند زبان مردم غرب گیلان و جنوب جمهوری آذربایجان زبان تالشی است. این شهردرفهرست آثار ملی وبه عنوان میراث فرهنگی و طبیعی به ثبت رسیده‌است. در پی احداث جاده ارتباطی جدید بین گیلان و آذربایجان ،بیشتر جمعیت آن طی هفتاد سال گذشته در نقاط مختلف ایران به ویژه تهران مقیم شدند.



ماسوله یکی ازنقاط بسیار خوش آب وهوای ایران است که هرساله پذیرای ده‌ها هزارگردشگرمی‌باشد. شهرتاریخی و توریستی ماسوله به دلیل داشتن معماری منحصربه‌فرد درجهان شناخته شده است. ماسوله با کوهستان‌های مرتفع، جنگل و ییلاق سرسبزازتوریستی ترین مناطق شمالی ایران با جلوه‌های طبیعی فراوان به ویژه دراواخربهاروفصل تابستان است.

محدوده مرکزی ماسوله ازسه جهت شمال، جنوب وغرب به کوه و ازطرف شرق بردره­ای زیبا مشرف است ارتفاع آن از سطح دریاهای آزاد برابر با ۱۰۵۰ متراست آب وهوای ماسوله کوهستانی، با تابستانهای خنک وزمستانهای سرد و پر برف است اطراف ماسوله پوشیده از جنگل است و راه اصلی ارتباطی آن، جاده­ ایست که به سمت فومن کشیده شده است .

ماسوله دارای معماری منحصربه‌فردی است. محوطه جلوی خانه‌ها و پشت بام‌ها هر دو به عنوان پیاده‌رو استفاده می‌شوند. بافت معماری ماسوله در دوران زندیه شکل گرفته است و خیابان‌های کوچک و پله‌های بسیار به هیچ وسیله نقلیه موتوری اجازه ورود نمی‌دهد. معماری ماسوله در یک جمله توصیف می‌شود: حیاط ساختمان بالایی پشت بام ساختمان پایینی است. تعداد طبقات ساختمان‌ها معمولاً تا دو طبقه می‌رسد.

قرار داشتن در شاهراه ارتباطی سابق و وجود هشت کاروانسرا موید این مطلب است که پیشه بسیاری از مردمان ماسوله داد و ستد بوده است. صنایع دستی ماسوله شامل صنایع فلزی و چوبی نیز تا حدود دهه شصت رواج داشته که در حال حاضر به کلی از بین رفته است.اقتصاد ماسوله در حال حاضر مبتنی بر توریسم است.

نکته دیگر که در فرهنگ مردم ماسوله وجود دارد، پذیرا بودن است. آنچه از آیین گذشته ماسوله به جا مانده است، مراسم سنتی ماه محرم است. که از جاذبه های فرهنگی - توریستی ماسوله به شمار می رود وهرساله جمعیت عظیمی را به خود جلب می کند و نکته جالب اینکه بر خلاف بسیاری از نقاط، خطیب و مداح و بازیگران تعزیه هیچ مبلغی دریافت نمی‌کنند.

نام ماسوله ی­ا با تلفظ اصلی "Mooslah”به زبان تالشیازسده­ ی هشتم و نهم هجری به بعد به همین صورت کنونی خود کاربرد دارد. برخی آنرا برگرفته از نام کوهی در جوارماسوله به نام «ماه­سالار» می­دانند به باور ایشان این ناحیه ابتدا «ماسالا» خوانده می­شد و بر اثر کثرت استعمال بعدها به «ماسوله» مبدل شد. به روایتی دیگر کلمه ماسوله را می­توان «کوه بلند» و «کوه­ مانند» معنا کرد.

 

نظرات  (۴)

سلام. جای قشنگیه .. امیدوارم از بیکاری دربیام ی پولی دستم بیاد .. ی خورده سفر کنم :) ارتروز گردن گرفتم پشت این کامپیوتر .. :)
=
یک مطلب جدید با موضوع"یک روز بدون موبایل را تجربه کنید " در وبلاگم منتشر کردم. خوشحال میشم بیاید و نظرتان را بیان کنید.
پاسخ:
سلام.بله واقعا زیباست ومردم بسیار مهربانی داره.
 به روی چشم.
برای اولین بار در ایران
سوهان دیابتی توسط گروه شیرین پزان خراسان، با نام تجاری "سوهان 89" در مشهد مقدس تولید شد.
آدرس سایت:
http://sohan89.blog.ir/
http://sohan89.ir/
در صورت تمایل به تبادل لینک اعلام فرمایید.
تشکر
پاسخ:
متشکرم.
۰۲ خرداد ۹۴ ، ۱۴:۱۱ سروش حیاتی

سلام دوست عزیز

ما اقدام به راه اندازی وب سایت جدیدی نموده ایم که درآمد حاصل از آن را به فقرا و نیازمندان اختصاص می دهیم

در صورت تمایل برای شریک شدن در این امر خیر و پسندیده می توانید برای سهولت کار ، کمک مالی خود را بر اساس ماده 6 از"قانون چگونگی کمک و انجام امور خیریه توسط اشخاص حقیقی و حقوقی"  و دستورالعمل "مشاور حقوقی چگونه به سوالات حقوقی شما پاسخ می دهد" مندرج در وب سایت انجام دهید

فقرا و نیازمندان چشم به یاری شما دوستان عزیز دوخته اند

درضمن ممنون می شوم لینک قبلی بنده را از وبلاگ خود حذف کرده و لینک جدید را وارد نمایید

حتما نظر خود را در وب سایت بنده درج نمایید

منتظر حضور سبزتان هستیم

سروش حیاتی مدیر وب سایت

 

آدرس وب سایت:

http://moshaverhoghooghi.bmiblog.ir

عنوان وب سایت:

مشاوره حقوقی جهت امور خیریه

 

همچنین لینک وبلاگ شما در وب سایت جدید بنده ثبت شده است
وب سایت جدیدتان مبارک باشه
پاسخ:
سلام
امیدوارم در کار خیری که راه اندازی کرده اید موفق باشید.

۰۹ خرداد ۹۴ ، ۱۱:۰۱ یـک مـعــلـم . .
باسلام به محضرشما،
روزجوان و ولادت حضرت علی اکبررابه شما تبریک می گویم.
چه قدرخوب است که وبلاگ خوش مضمونی باموضوع "مـحیـط زیـست "وبا محوریت "چـالش" هایی که زیست بوم ما با آن مواجه است ؛ایجادکرده اید.
امیدوارم که درنشرحقایق موفق باشید.
.
امادرمورد"ماسوله"،
ازماسوله گفتن یک چیزاست،وازماسوله دیدن کردن،چیزدیگر. .
اگرچه که گفته اند:

آب دریا رااگـرنـتـوان کـشـیـد
هم به قدرتشنگی بایدچشید

بنده هم به این منطقه ی رویایی سفرکرده ام.
وهنوز"طعم" و"تصویر"خیال انگیزآن سفررا در یاد دارم.
اولین باردردوران ابتدایی وباعنوان اردوی دانش آموزی به آن دیاررفتیم.
مردم مهربان،صنایع دستی بی نظیروزیبا،پله های شیبدار،بازارچه ی سنتی،ایوان های چوبی با شمعدانی های رنگی،امامزاده ای باگنبدسبز،منظره های فوق العاده ی اطراف و. . .
مجموعه ای راگردآورده که میتوان آن را"بهشتی کوچک"نامید.
هنوزحرکات هنرمندانه ی مردی که کفش های چرمی سرخ رنگی رامی دوخت درذهنم هست،یاازپیرزن مهربانی که نوعی نان محلی وسنتی می پخت -که شبیه لواش بودولی کوچکتروخوشمزه تر-،نان خریدیم وخوردیم و . .
.
این مطلب شما مرا هـوایـی کرد . .
.
/موفق باشید/

پاسخ:
سلام علیکم
به طور قطع ماسوله یکی از باارزش ترین جاذبه های ایران است ودیدنش برای چندمین بار هم می ارزد.

در ضمن از حسن نظرتان نسبت به این وبلاگ بسیار سپاسگزارم وامیدوارم حق مطلب را به جا آورم.
از حضور سبزتان سپاسگزارم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی